Зима је време када нема радова на њивама и кад механизација мирује. Већина трактора у Србији стара је по две и више деценија, а сваки пољопривредник ће вам рећи колико је тешко одвојити новац за нову механизацију или прикључне машине које су изузетно скупе. Зато је неопходно водити рачуна, посебно преко зиме, кад механизација мирује и обавезно је заштити од кише, снега и ветра и осталих временских непогода.

Шупа јефтинија од поправки
Када је у питању заштита и чување пољопривредне механизације током зиме сваки савет добро дође. Кварови који настају због неодговорног понашања могу представљати већи трошак него што је изградња адекватног објекта као што су гараже, шупе, хангари или бар надстрешнице како се трактори сачували од директног утицаја снега и кише. Како саветују стручњаци за механизацију након завршетка свих послова на њиви треба отклонити недостатке који су примећени у току рада и заменити похабане и истрошене делове. Потребно је машину или прикључне машине добро опрати од прљавштине, накупљене масти, уља, земље и жетвених остатака. При прању и чишћењу, треба водити рачуна да се не пробију гумени семеринзи око осовина и да се водом не напуне лежајеви. После детаљног прања, машине осушити компресорима или дувалицама за лишће. Треба бити опрезан јер нестручно руковање компримованим ваздухом може довести до оштећења. Детаљно чишћење и отклањање свих прљавштина неопходно је јер поједини делови од полимера и пластике постају крути и пуцају, боја временом бледи и мења своју структуру, док гуме брже пропадају уколико остане накупљена земља на њима преко зиме. Посебно су осетљиви метални делови који услед воде од кише и снега у комбинацији са прљавштином брже изазивају корозију. Пре зимског одмора неопходно је и добро подмазивање оних делова који су за то предвиђени. Уколико немате при руци мазалице може да вам послужи већи шприц и дебља игла како бисте лакше дошли до оних мање приступачних делова механизације.

Илустрација: Након јесењих радова ваља трактор припремити за безбедно презимљавање

Чишћење мотора
Када је у питању чишћење мотора, препорука је да то уради стручно лице, мада се већина старијих пољопривредника добро извештила и знају како да правилно очисте мотор. Па ако немате у близини мајстора може вам помоћи старији комшија пољопривредник који сигурно зна да добро и правилно очисти тракторски мотор. Осим детаљног чишћења самог мотора треба очистити и систем за хлађење, проверити тачку мржњења расхладне течности, прегледати у каквом је стању пумпа расхладне течности и набавити нову или ремонтовати постојећу пумпу уколико је то потребно. Посебно обратите пажњу на гумене цеви и црева које могу испуцати од сунца и накупљене прљавштине, те их замените уколико је то потребно. Хидрауличне течности се досипају до зимског максимума да би се смањила количина ваздуха, а самим тим и кондензација воде услед промена температуре.
Резервоар из истих разлога треба да је пун, а треба намазати и гуму на поклопцу резервоара или је заменити, ако је оштећена. Гуме на тракторима и приколицама треба да су темељно опране и напумпане на одговарајући притисак, а неопходно је проверити и стање уља и филтера.
На сличан начин се одржавају и комбајни код којих посебно треба проверити да се негде случајно није задржало семе или слама. Ниво течности у акумулатору је такође један од важних фактора који треба проверити пре зимског мировања механизације како на пролеће не бисте имали проблем са паљењем. Стручњаци за механизацију препоручују да ниво течности у акумулатору буде пет мм изнад ћелија, и на сваких пет до шест недеља течност треба допунити. Плугови и сличне машине које су за време рада незаштићене од корозије треба детаљно опрати, а затим и намазати машћу радне делове како би се спречила корозија током зимског мировања а услед повећане влажности, чак и ако их чувате у затвореном простору.
Темељно очишћена и за зиму припремљена механизација и прикључне машине паркирају се на суве даске или палете. Ланци за погон се могу заштити специјалним спрејевима или их једноставно раставите и потопите у уље. Сви хидраулични клипови треба да су увучени, како не би зарђали. Не заборавите и приколице које је такође потребно добро очистити посебно између спојева и страница у које се често завуку жетвени остаци. Једном годишње, најбоље пред зиму, треба скинути точкове са приколице, прегледати да ли има оштећења и подмазати лежајеве.

Илустрација: Стручњаци упозоравају да су посебно осетљиви расипачи минералних ђубрива који брзо и лако подлежу корозији

Савети за расипаче ђубрива
Стручњаци упозоравају да су на зимске услове чувања механизације посебно осетљиви расипачи минералних ђубрива, јер брзо и лако подлежу корозији. Зато је неопходно добро опрати и намазати све делове који нису заштићени бојом. Уколико има оштећења боје такво место треба очистити, па поново пребојити. Не треба заборавити да модерне прскалице кад се оперу и потпуно испразне у свом систему црева могу задржати мању количину течности. Уколико се течност смрзе лед може потпуно оштетити црево. Зато се препоручује да се после прања и испирања чистом водом или специјалним средствима у резервоар сипа концентрат антифриза и пусти да циркулише по читавом систему. На тај начин ће се уместо воде у цревима евентуално задржати антифриз који је најчешће отпоран на мраз и температуру до – 25 степени.

Извор: Агробизнис магазин

ФОТО: Pixabay

 

sr_RSSerbian
Close

Cart

Нема производа у корпи.