Процењује се да данас у Србији имамо око 500.000 трактора ако се у тај број рачунају и они нерегистровани којима је давно истекао рок трајања. Сматра се да чак 90 одсто њих прешло две деценије старости, мада има и оних још старијих, што пољопривредницима представља велики издатак у одржавању, и честим не баш јефтиним поправкама. Није необично у дворишту домаћина видети три стара трактора од којих се прави један који ће колико толико да ради на њиви. Куповина трактора је велики издатак без обзира да ли се пазари половни или нови, па не чуди што већина српских пољопривредника често и годинама размишља и претура сваки динар како би обезбедио ову за рад неопходну машину.
Агробизнис магазин се позабавио ценама, али и рачуницом да ли је исплативије купити полован или нови трактор.
Илустрација: Половни трактор је далеко јефтинији од новог али морате бити спремни на кварове и попоравке
Предности и мане половних трактора
Судећи према огласима цене нових трактора су врло шаролике и зависе од марке и пропратних функција. У просеку за добар и квалитетан нов трактор треба издвојити око 50.000 евра. Кад су у питању цене половњака тек ту се нуди све и свашта од времешних Фергусона од 40 година који кошта 12.700 евра до чувених ИМТ 533 и ИМТ 539 који у зависности од годишта и очуваности коштају између 1.500 и 5.900 евра.
Приликом куповине трактора осим цене, која је најчешће пресудан фактор у избору, треба имати у виду која површина се обрађује и његова намена односно у којој грани пољопривреде ће се користити. Ратарска производња готово је незамислива без доброг и квалитетног трактора, док се у воћарству, виноградарству и повртарству најчешће користе за транспорт робе. Уколико гледамо само цену куповина половног трактора је увек пријемчивија због значајне уштеде. Приликом куповине половног трактора треба водити рачуна од кога се купује. Најризичнија је куповина преко огласа где је највећи ризик од могуће преваре. Пазарити половњака у регистрованом заступништву даје већу заштиту купцу али и гаранцију, па је цена таквих трактора знатно скупља у односу на оне који се нуде по огласима. Трећи и код нас можда и најређе заступљен начин је куповина трактора на аукцијама где је почетна цена најчешће знатно нижа у односу на тржишну. Једина мана је што је оваква врста лицитације код нас прилично ретко заступљена. Ту је наравно и набавка преко интернет лицитација с којима посебно треба бити опрезан.
Како истичу механичари приликом куповине половних трактора најважније је проверити мотор, мењач и хидраулику, али и гуме, акумулатор, потрошњу уља, лакоћу, паљење… Главне мане старијих модела трактора је што већ имају пуно радних сати, кварова, застарела техничка решења, нема гаранције, неизвесно је колико ће радити, проблем са деловима који се за баш старе модел више и не производе. Уколико је половни трактор новије генерације он ће вероватно бити нешто скупљи, али оваква машина пружа већу сигурност јер су тестиране вучне способности, рад прикључног вратила, рад хидрауличног извода. Осим тога доступни су сервис и резервни делови што је изузетно важно јер треба имати у виду да ће се половни трактор, колико год да је очуван, кварити брже и чешће од нових.
Илустрација: Нов трактор има гаранцију, дужи век трајања, изузетне перформансе, штеди гориво…
Нов трактор дужи век трајања
Последњих 25 година производња трактора доживела је револуцију. Савремене машине неупоредиве су по перформансама али и цени у односу на оне од пре четврта века. То се најсликовитије види по ценама половњака где је разлика често и више десетина хиљада евра. Модерни трактори, поготово веће снаге, пружају изузетне перформансе и уштеде у потрошњи горива, уз минималне захтеве за одржавањем, чиме се осигурава већа продуктивност за краћи временски период. На предности нових трактора не треба трошити сувише речи. Поменућемо само да има нула радних сати, гаранцију, удобан је за употребу, има дужи век трајања, изузетне перформансе, уштеду горива, минималне захтеве за одржавање, нуди најсавременија техничка решења, има сервис и стабилно снабдевање деловима, емисије гасова су у складу са еколошким прописима, могуће је субвенционисање од стране државе. Из овога произилази да нови трактори практично немају мане што баш и није тачно. Највећа мана је њихова цена која је често превисока и многима недоступна. Осим тога, за правилно и безбедно руковање неопходно је познавање ових трактора што захтева одређено време за уходавање и навикавање на рад са овим моћним машинама.
-
НОВИ ТРАКТОРИ
Марка Цена - амерички JOHN DEERE 5050D без кабине 16. 750 евра
- украјински YTO NLX 1304 43.000 евра
- украјински DEUTZ-FAHR 8280TTV 170.000 евра
- индијски TAFE 42 DI без кабине 11.790 евра
- ПОЛОВНИ ТРАКТОРИ
Марка Цена - CASE JX70 (не пише које је годиште) 17.500 евра
- massey ferguson MF595 (1980 годиште) 12.700
- Раковица 65 (1987 годиште) 6.500 евра
- ИМТ 539 (1988 годиште) 5.900 евра
* Цене су прикупљене из огласа за продају трактора
Извор: Агробизнис магазин