По речима правног саветника у Удружењу за заштиту потрошача Војовидине Марка Драгића, смањење грамаже појединих производа, а да притом цена остане иста није противзаконито јер прописи налажу да је обавезно само да је грамажа истакнута јасно на производу и да је тачна, те је тако нешто заправо посредни и прикривени начин поскупљења и, заправо, некоректан однос према купцима.
– Све док је производ декларисан у складу с важећим правилницима, а на амбалажи је наведена тачна грамажа или друга јединица мере, односно количине производа, који се налази у самом паковању, све је у складу са законом – рекао је Драгић.
Ипак, промена тежине производа који се и даље продаје по истој цени као пре промене, указује Драгић, заправо је посредно поскупљење и на тај начин произвођачи злоупотребљавају поверење купаца. – Произвођачи при томе рачунају на навике потрошача приликом куповине одређених производа, рачунају и на то да су им купци поклонили поверење и да ће по неком аутоматизму узимати робу и неће читати декларацију – рекао је Драгић.
По његовим речима, произвођачи су због поскупљења сировина, енергената… морали да коригују цене, па су се онда кад су, вероватно, достигли одређени максимум и проценили да потрошачи неће више куповати одређени производ – одлучили за шеринкфлацију – и на тржишту понудили производ по истој цени као и раније, али у мањием паковању.
– Све је више произвођача и производа на којима се то примењује . Шринкфлације ће бити и биће све чешћа, али ће је и купци све више примећивати и збогтога, сигурно је, променити начин куповине – каже Драгић.
Добро погледати шта пише на амбалажи
Дакле, шринкфлација је одавно ту и потрошачи би, како би је избегли приликом куповине, требало добро да гледају шта пише на амбалажи производа који купују, посебно ако су дугогодишњи купци одређене робе и не проверавају грамажу паковања. Треба погледати и понуду неког другог произвођача, који на тржишту пласира сличан производ, и тада се одлучити који спустити у потрошачку корпу јер на тај начин потрошачи штите своје новчанике, који су све тањи.
Због шринкфлације би многи потрошачи могли да промене своје навике и, рецимо, одлуче да престану да купују проиузводе одређеног произвођача и окрену се ка неким другим.
– Уколико потрошачи престану да купују производе код којих су уочили да промене цене није било, а да се продаје мање одређених производа, односно да је смањена грамажа, могу врло лако и брзо да се одлуче да купују сличне производе других произвођача. То наравно, може довести до пада промета и зато произвођачи треба добро да размисле које ће потезе вући у будућности – рекао је Драгић.
Д. Млађеновић