Берба боровнице у Србији ове године почела је нешто раније него што је уобичајено, што је забележено према извештајима искусних добављача и произвођача овог „луксузног“ воћа. Међутим, иако је боровница често сматрана производом високе вредности због своје цене, ове године примећујемо значајан пад цена на тржишту.
На данашњи дан, цена откупа боровнице се креће између 3,5 до 3,6 ЕУР по килограму, што представља значајан пад у односу на претходне године. На пијаци кванташу, килограм боровнице достиже цену од 1.000 РСД, док се на пијацама у Београду, попут оние у Скадарлији, цена кретала између 1.400 до 1.500 РСД за килограм. Ово је знатно ниже у поређењу с претходним сезоном.
Стручњаци истичу да је боровница ове године стигла прерано на тржиште, и да се сада суочава с конкуренцијом из других земаља попут Шпаније, Украјине и, касније, Немачке. Овај конкурентски притисак доприноси паду цена на домаћем тржишту. Произвођачи који су се надали бољим ценама, које су биле уобичајене претходних година, сада се суочавају с реалношћу нижих прихода. Проблем представља и недостатак радне снаге односно цена која је ове године достигла више од један евро за килограм набраних боровница.
Један од саговорника истиче да је анализирао своја досадашња улагања и приносе, и на основу тренутних података, очекује да ће му бити потребно око 15 година да врати инвестицију, уколико цена боровнице остане на нивоу од 3,5 ЕУР по килограму. Ово показује да се профитабилност узгајања боровнице у Србији суочава с изазовима, те да би неки произвођачи могли да се уздрже од даљих улагања у ову културу.
Прошле године добра зарада од извоза
Више од 33 милиона евра била је зарада од извоза боровнице током прошле године. Упркос тешкој сезони и рекламацијама купаца, па чак и враћања камиона, ван Србије изашло је око 6.000 тона овог бобичастог воћа. Рекорд је прошле сезоне оборен, међутим, ни произвођачи ни трговци не мисле да је пред боровницама светла будућност.
Да се боровница полако пење на лествици извозних адута наше земље, могло би да посведочи статистички податак да је током 2022. године извезено око 5.000 тона. Годину дана касније, једна тона више отпутовала је на друга тржишта. Стручњаци кажу да постоји тенденција раста.
Кина је решење ситуације са лошом ценом и пласманом?
Кинеско тржиште се од 1. јула отвара за велики број српских производа, а после посете председника Народне републике Кине Си Ђинпинг Србији и постигнутих споразума, јесно је да су међу њима и боровнице.
Наши воћарим који имају плантаже овог бобичастог воћа слободан извоз за Кину је занимљив и изводљив, а у првим коментарима на споразум истичу велики значај постигнутог договора. Имају и дилеме како ће боровнице стизати до Кине јер боровница не може дуго да стоји и по којој цени ће се воће продавати кинеском тржишту.
Домаћи произвођачи боровнице, осим што покривају овдашње тржиште, продају је и у земље ЕУ – Немачку, Француску, Холандију… а део одлази и на руско тржиште, по ценама од којих нешто и зараде.
Ситуација на тржишту боровнице у Србији рефлектује глобалне трендове потражње и понуде овог воћа. На глобалном нивоу, потражња за боровницама је у сталном порасту, а тржиште боровница је у експанзији. Ово воће постаје све популарније због својих здравствених бенефита и укусног профила, што доводи до повећане производње и потрошње широм света.
На тржишту боровница варира, генерално гледано, потражња за овим воћем расте. Земље попут Сједињених Америчких Држава, Канаде, Чилеа, Шпаније, и неколико других, су међу највећим произвођачима и извозницима боровница. Међутим, и друге земље, укључујући и неке европске земље, Аустралију, Нови Зеланд, Јужну Африку и Јапан, постају све значајнији играчи на тржишту боровница.
Потрошња боровница у свету је у сталном порасту због промоције здраве исхране и повећане свести потрошача о здравственим бенефицијама овог воћа. Боровнице се све више користе не само као воће за свежу конзумацију, већ и као састојак у разним прехрамбеним производима попут смутија, сокова, јогурта, сладоледа, колача и других посластица. Ово доприноси расту потражње и разноликости производа на тржишту. Уз то, развој технологије и иновације у области пољопривреде и транспорта омогућавају продужење сезоне боровница, што додатно подстиче њихову доступност током целе године. Ово чини боровнице привлачнијим избором за потрошаче и отвара нове могућности за произвођаче.
Кључни фактори који утичу на ситуацију на тржишту боровница укључују климатске услове, цене, политике производње, регулативе и трендове потрошача. Иако постоје изазови попут сезонских флуктуација у понуди и потражњи, као и конкуренција са другим воћем и производима, тржиште боровница и даље остаје динамично и обећавајуће. Потражња за овим воћем наставља да расте, што ствара прилике за произвођаче да прошире своје пословање и искористе растућу тражњу за овим укусним и хранљивим воћем.