Ана Нешић, млада предузетница и оснивач платформе „Мали произвођачи“ хране у Србији рођена је у Краљеву, тачније Матарушкој бањи где је одасла. Како је открила за Агробизнис магазин већи део детињства провела је у Вичи у Драгачеву. Од малих ногу је имала предузетнички дух који је додатно развила током студија на Факултету организационих наука.
-Инспирација за покретање платформе „Мали произвођачи“ хране у Србији потекла је из жеље да помогнем пољопривредницима и малим произвођачима хране у Србији. Одрасла сам на селу и из прве руке видела како се моји рођаци боре са изазовима у пољопривреди. Схватила сам да постоји потреба за лакшим пласирањем домаћих производа и повезивањем произвођача директно са купцима, посебно онима у градовима који тешко долазе до ових производа. Та жеља да олакшам њихов рад и приближим домаћу храну купцима у градовима била је кључни мотив за покретање платформе – рекла је Ана за наш магазин.
Колико је ваше детињство које сте провели код деке и баке на селу била инспирација за покретање платформе?
-Многа сећања вежу ме за период детињства у Вичи. Тамо смо се стално породично окупљали у кући моје баба Росе, а код њене комшинице Добриле смо сваке године за славу села Свете Тројице пекли јагње и прасе у њеној фуруни у дворишту. Сећам се како смо пекли ракију, брали малине, посећивали једни друге и да је село било пуно људи. Данас, у кући моје баба Росе, ни у Добрилиној, не живи нико. Лети је на селу увек интезивно и радно. И тада сам, гледајући како и шта раде ти вредни људи први пут видела како изгледају радничке руке. И данас знам да их препознам и увек ми их буде жао. Може се рећи да су ми те слике из детињства биле инспирација за платформу, јер сам увек имала жељу да помогнем малим произвођачима тако што ћу њихове производе учинити доступним оним људима, који немају свог човека на селу. У Краљево сам се из Виче увек враћала са пуном корпом домаће хране и данас ми је срце пуно кад могу да пробам прави домаћи ајвар, пекмез од шљива и сок од малине, а да знам да исто то захваљући платформи могу и неки други људи, који можда имају сличне успомене као ја.
Илустрација: Инспирација за покретање платформе „Мали произвођачи“ хране у Србији потекла је из жеље да помогнем пољопривредницима и малим произвођачима хране у нашој земљи
Која је тајна великог успеха ваше платформе?
-Наша платформа је настала 2019. године, и успех је доживела између осталог јер смо понудили људима алтернативу за пијаце када се све затворило током пандемије корона вируса. Након тога су нас контактирали из БиХ и Црне Горе где је покренута слична платформа која је имала добар успех, попут нас. Интересантно је да у тренутку кад је кренула пандемија, у Француској је влада покренула нешто слично нашој платформи – доста малих група на Фејсбуку које су биле за сваку од области у Француској а где сте могли да се повежете са произвођачима хране.
Колико данас броји чланова платформа „Мали произвођачи“ хране у Србији и који су евентуални проблеми с којима се срећете у раду?
-У овом тренутку имамо 330 произвођача у нашем удружењу, а у Фејсбук групи нешто мање од 150 хиљада чланова, како купаца, љубитеља домаће хране, тако произвођача. Изазови које сада имамо у раду се највише тичу доласка до новчаних средстава да остваримо све наше замисли, а има их доста. Када радите на платформи попут Малих произвођача, идеја има много, и много је области у којима је могуће направити позитивне промене за пољопривреднике и произвођаче хране. Ми идемо корак по корак ка томе да остварујемо своје идеје, ширимо тим људи, будемо самоодрживи.
Да ли су се и у ком правцу променио начин рада након што је окончана пандемија?
-Нама је пандемија корона вируса донела нешто позитивно, а то је да су људи били приморани да пробају нове начине куповине. Онлајн продаја није нешто на шта су се људи претходно тако лако одлучивали, али када су пијаце затворене 2020. године, свима је била потребна алтернатива. Ту смо се нашли ми и показали и произвођачима и купцима да је овакав вид трговине позитиван и добар за све. Након што су се у то уверили, једноставно су наставили са овим начином продаје до данас, а ми као платформа служимо да их у томе свему усмеравамо.
Које бенефите имају произвођачи, а које купци директним повезивањем преко платформе?
-Директна веза између малих произвођача хране и купаца доноси значајне предности за обе стране. Произвођачи остварују већи приход јер нема посредника, што им омогућава да задрже већи део зараде. Локална економија се јача јер кратки ланци снабдевања задржавају вредност унутар заједнице, а произвођачи имају бољу контролу над производњом и лакше се прилагођавају потребама тржишта. С друге стране, купци добијају свежију и квалитетнију храну која је често убрана непосредно пре продаје, што резултира бољим нутритивним вредностима и дужим роком трајања. Директан контакт са произвођачима повећава транспарентност и поверење јер купци могу да сазнају више о методама узгоја и пореклу хране. Куповином локално произведене хране, потрошачи помажу одржавању локалне пољопривреде и економије, што свима значи јер сви желе да подрже мале произвођаче и породице на селу. Ми као платформа такође радимо и на едукацијама и већој укљученост потрошача, тако што организујемо базаре, вебинаре на којима се бавимо кључним темама из одрживе пољопривреде и кључним питањима произовђача хране, па се тиме повећава свест о одрживој пољопривреди и здравој исхрани.
Илустрација: Ана Нешић млада предузетница која је заувек променила начин продаје домаће хране у Србији
Да ли ће оваква врста платформи постати доминантан начин куповине здраве и квалитетне хране?
-То је наш циљ, и надамо се да ће пројекти које планирамо да лансирамо у наредном периоду омогућити још лакши долазак до здравије и квалитетније хране. Дефинитвно је будућност у онлајн куповини, и она ће све више бити део наших живота, иако сматрам да пијаце неће никада престати да постоје, јер пијаце нису само место за куповину хране, то су места где се доживљава једна култура и народ.
Да ли вас контактирају мали произвођачи и купци, шта вам кажу каква су њихова искуства са платформом?
-Да, често нас контактирају и произвођачи и купци. Произвођачи су захвални што имају прилику да директно продају и промовишу своје производе, кажу да им је платформа помогла да унапреде свој животни стандард и да унапређују своје пословање, да остану на селу и да живе од свог рада, док купци цене што могу да дођу до квалитетне домаће хране, и што познају људе од који купују храну.
Извор: Агробизнис магазин
ФОТО: Уступљене фотографије