Док европско тржиште јагодичастог воћа пролази кроз изазове са несташицама и високим ценама, у Аустралији ова индустрија бележи рекордну вредност од 1,3 милијарде долара. Према новим подацима Hort Innovation-а, јагодичасто воће је и даље највреднија воћарска култура у земљи, са растом вредности производње са 567 милиона у 2013. на 1,302,8 милиона долара у 2024. години.
Изазови на европском тржишту
У Европи, Бериленд се суочава са несташицама и високим ценама боровница, малина и јагода. “Малина је тренутно у несташици, а ова ситуација ће потрајати до краја марта или почетка априла,” објашњава Роб Паквис из Бериленда. Мексико је смањио извоз у Европу због велике потражње у САД, а хладно време и кише у Шпанији додатно су умањили приносе.
Сличан проблем се јавља и код боровница. “Чилеанска сезона је при крају, а мароканска касни, што је довело до раста цена,” каже Роб. Мароканске боровнице, које су већ требале бити на тржишту, стижу тек у марту, док се турска производња углавном продаје Русији.
Аустралијски успех и BerryQuest конференција
Супротно томе, аустралијска индустрија јагодичастог воћа бележи рекордне приносе и вредност производње. Председник удружења Berries Australia, Ентони Поинер, истиче да је овај успех стигао у правом тренутку, пред међународну конференцију BerryQuest у Хобарту. “BerryQuest ће окупити више од 500 учесника, а отвориће га министарка пољопривреде Џули Колинс. Биће представљени најновији трендови у производњи и маркетингу јагодичастог воћа,” каже Поинер.
Иако је раст производње у Аустралији износио 26%, вредност је порасла за 21%, што указује на важност проналажења нових извозних тржишта. “Радимо са аустралијском владом на отварању нових тржишта, што ће помоћи нашим произвођачима да максимално искористе растућу потражњу,” додаје Поинер.
Будућност глобалног тржишта јагодичастог воћа
Иако је ситуација у Европи тренутно изазовна, развој нових производних региона као што је Танзанија и глобална потражња за јагодичастим воћем дају оптимизам за будућност. „Супермаркети су годинама покушавали да елиминишу посреднике, али сада видимо супротан тренд,” примећује Роб Паквис из Бериленда. “Као што ми је један стари професор једном рекао: ‘Робе, у овом послу нема два иста дана.’ Био је у праву, и управо то нашу трговину чини узбудљивом!“
Извор: Фреш плаза