Произвођачи воћа у Србији током 2024. године нашли су се на удару неуобичајених временских прилика које су озбиљно угрозиле принос. Према речима проф. др Ненада Магазина са Пољопривредног факултета у Новом Саду, највећи проблем представљали су пролећни мразеви који су у два наврата — у марту и априлу — погодили бројне воћњаке широм земље.

Забележена су два типа мраза: фронтални, који погађа више терене, и радијациони, типичан за долине и низије. У оба случаја резултат је био исти — смањење приноса и економски губици. Посебно су страдале кајсије, трешње, шљиве и вишње, док су касноцветајуће врсте попут малине, купине и дуње углавном остале поштеђене.

Професор Магазин истиче да иако произвођачи не могу контролисати временске услове, постоје агротехничке и технолошке мере којима се ризици могу знатно ублажити. То су пре свега:

Плански избор терена – избегавање мразишта и депресија, као и места склоних приземном хлађењу.
Антифрост системи за орошавање – прскањем воде по цветовима ствара се ледени омотач који чува температуру на нули, чиме се спречава измрзавање.
Замагљивање – сагоревањем влажне сламе и лишћа ствара се заштитни слој паре који задржава топлоту при земљи.
Ветроагрегати – уређаји који мешају слојеве хладног и топлог ваздуха, стабилизујући температуру у критичној зони.
Избор сорти и подлога – селекција оних које касније улазе у вегетацију или показују већу отпорност на ниске температуре.

Поред тога, држава је најавила нове мере финансијске подршке произвођачима у циљу набавке опреме за заштиту од мраза. Оваква улагања, иако почетно захтевна, дугорочно доносе већу стабилност и сигурност у производњи.

„Улагања у заштиту су инвестиција у континуитет производње. У неким годинама она праве разлику између пуне бербе и пропуштене сезоне“, закључује проф. Магазин.

Ова сезона је, још једном, подсетила воћаре да се у савременој производњи морају комбиновати традиционално знање и модерна технологија како би се превазишли климатски изазови који су све учесталији.

Извор: Новосадска ТВ

sr_RSSerbian
Close

Cart

Нема производа у корпи.