Савремена пољопривреда улази у нову фазу – ону у којој одрживост, дизајн и технологија све више одређују успех произвођача. Управо о томе се највише говорило на сајму expoSE и expoDirekt у Карлсруеу, где су стручњаци из целе Европе представили нова решења за производњу и пласирање јагода, шпаргли и другог воћа.
Компаније Lorentzen & Sievers и PRODINGER Verpackung представиле су иновативне паковне материјале који комбинују функционалност и еколошку одговорност. Нове амбалаже направљене од рециклабилних материјала омогућавају дужи рок трајања производа, а својим модерним дизајном привлаче купце на месту продаје.
Посебна пажња посвећена је амбалажи за јагоде и шпаргле – производе који захтевају заштиту, али и визуелну привлачност. Нови типови картона и био-фолија не само да чувају свежину, већ и умањују употребу пластике, што је велики корак ка смањењу еколошког отиска пољопривреде.
„Наш дизајн је направљен тако да подржи пољопривреднике у промоцији њихових производа, док потрошачу нуди еколошки прихватљиву и лепу амбалажу,“ наводе из компаније PRODINGER.
Истраживање које не стаје – италијански CIV као пример иновације
На истом сајму пажњу је изазвао и интервју са Федериком Станзанијем, директором италијанског CIV (Consorzio Italiano Vivaisti), који је представио најновије сорте јагода прилагођене климатским променама. Његова порука је јасна: „Наша истраживања никада не стају.“
CIV је познат по својим сортама јабука и јагода, али последњих година све више улаже у развој нових, отпорнијих и укуснијих варијетета. Посебно се издваја сорта Klodia® (CIVH725) – јагода која се рано бере, има изражену црвену боју, сладак укус и високу толеранцију на пепелницу. Њена дуготрајност у малопродаји и одлична отпорност чине је идеалном за северна тржишта као што су Немачка и Велика Британија.
„Климатске промене нас терају да размишљамо унапред. Нове сорте морају да буду отпорне на болести и прилагођене све топлијим летима. То је једини начин да обезбедимо стабилан принос и квалитет,“ истакао је Станзани.
Јагода која осваја Европу
Сорта Klodia®, уведена 2021. године, већ је нашла своје место у комерцијалној производњи у Немачкој, Француској и на северу Европе. Њена предност је рана берба, могућност да се током сезоне добије и други талас плодова, као и стабилан принос. CIV уједно развија и сорте намењене органској производњи, које одговарају растућој потражњи потрошача за здравијом храном.
„Боровнице су последњих година у тренду, али јагода остаје краљица воћњака. Потрошачи траже ароматичне, лепе и трајне плодове, а то је оно што нове сорте нуде,“ поручује Станзани.
Тржиште које се мења, али захтеви остају исти
Немачка, Француска и Велика Британија и даље су најважнија тржишта за европске произвођаче јагода. Купци све више цене локалну производњу, али и иновативне сорте које обезбеђују укус и квалитет током целе сезоне.
Комбинација модерних паковних решења и нових, отпорних сорти као што је Klodia®, показује да европска пољопривреда иде у правцу интеграције – где се спајају технологија, дизајн и биологија, а све у циљу веће одрживости и бољег производа на трпези потрошача.
English
French
German
Italian



