Добро вино не прави се само од грожђа, већ и од других врста воћа, иако су ова друга мање позната и популарна. Произвођачи сматрају да је један од разлога и то што нема довољно едукације у овој области.
Наиме, у Србији су за делатност Производња пића и осталих воћних вина регистроване само 22 фирме, и то су углавном породична предузећа, мале занатлије које покушавају да нађу своје место на тржишту на коме су углавном велики играчи.
Душан Таталовић, власник Подрума купиновог вина и самосталне занатске радње Таталовић из Вршца, каже у разговору за Бизнис.рс да прави вина од четири врсте воћа, односно – не бави се само производњом купиновог и вина од вишања.
„Пре три године почели смо и са производњом вина од кајсије и брескве. На тај начин уводимо иновације у наше пословање, не само у земљи већ и у региону“, каже наш саговорник и додаје да су они мала породична винарија, те да немају велики обим производње – ове године 12.000 литара. Своје производе директно продају купцима.
Илустрација: Потрошачима је потребна едукација за друга вина као што је купиново
Душан истиче да је овај сегмент тржишта још увек недовољно познат у ширем смислу, јер вина од грожђа су позната и људи имају навику да их конзумирају, док је за воћна вина потребно више едукације.
„Начин производње код нас малих занатлија је другачији од оног који користе велике индустрије вина. Ми нудимо другачији укус и квалитет у односу на велике компаније. Нашем тржишту треба више занатских винарија, да би се потрошачи боље упознали са винима ове врсте“, истиче Таталовић.
Када је у питању проширење производње, наш саговорник каже да би она била могућа, али да је пре тога потребно више радити на едукацији тржишта, да би ова вина била траженија у ресторанима. Угоститељи махом говоре да се вина ове врсте не траже, а разлог је и то што нису упућени у квалитет воћних вина.
„Да не би дошло до пада квалитета, који је нама најбитнији, аутоматски су потребна већа улагања у производњу. Од државе смо у неколико наврата успели да добијемо повраћај за улагања у опрему, али у нашој делатности постоји једна зачкољица када је законска регулатива о додели финансијских средстава у питању. Наиме, према регулативи Европске уније подељени смо на произвођаче алкохолних пића и произвођаче вина. Ми спадамо у прву категорију. Али, када је донет закон о јаким алкохолним пићима, који је прописало Министарство пољопривреде, ми смо испали из фокуса, јер нисмо у групи јаких алкохолних пића, а ни винарија – јер само вина од грожђа ту спадају. Самим тим, дешава се да и када испунимо квоту бодовања, једноставно не добијемо средства јер их нема за све“, објашњава Таталовић.
Ова мала занатска радња у прошлој години остварила је добит од 1.064.000 динара, што је мало слабији резултат у односу на 2022. годину када је износио 1.343.000 динара.
Подаци бонитетне куће CompanyWall показују да је укупна добит свих фирми из ове делатности имала мањи пад у финансијској 2023. години, када је достигла 2.384.000 динара, а годину дана раније 2.454.000 динара. Укупни приходи у 2021. и 2022. години износили су 60,6 милиона динара, односно 62,7 милиона динара, да би у 2023. пали на 51,3 милиона динара.
Илустрација: Вино од ароније је укусно и здраво
На врху листе према најбоље оствареним резултатима налази се фирма Step To Fruit из Петроварадина, чија је добит у 2023. износила 1.599.000 динара. Они су у односу на 2022. поправили свој резултат (тада је износио нешто више од 1,3 милиона динара).
На другом месту је управо Таталовић са производњом купиновог вина.
Berrykop д.о.о. из Београда заузео је треће место по оствареној добити у 2023. са 151.000 динара, више него дупло увећаном у односу на 2022. годину.
Заједничка карактеристика ових фирми је што су у питању углавном мале породичне радионице које имају до двоје запослених.
Извор: https://biznis.rs/vesti/srbija/vocna-vina-od-breskve-i-kajsije-inovacija-u-proizvodnji-pica/
ФОТО: Pixabay