И у новој години светски вински пејсаж биће узбудљив. Млађе генерације имају радикално другачије винске преференције и навике него оне пре њих, климатске промене стављају све винаре на свету пред тежак испит када је у питању способност прилагођавања, а технологија и лака доступност вина из целог света приморавају угледне и велике винске регије да појачају своје напоре на тржишту.
Пет ставки пред вама су само мали део трендова који обликују вински свет у овој години.
Радост упознавање мање познатих сорти
Албарињо и шенан блан уместо каберне совињона и шардонеа – зашто да не? Савремене винопије ће се и у 2025. години у све већој мери окретати узбудљивим алтернативама класичним међународним сортама винове лозе, третирајући потоње, праведно или не, као “кока-колу” винског света – нешто што је у целом свету мање или више слично. Сорте са далеко мањим уделом на тржишту уистину често нуде неиспричане приче и неоткривене ароме и укусе који ће и у овој години опчињавати љубитеље вина.
Илустрација: Све су цењенија вина “са маном”, зато што им то даје аутентичност
Отклон од вина са технолошким манама
Угледни канадски сомелијер Алексис Демер лепо је сумирао оно што и сами мислимо о винима која се описују као природна и органска: да нас радује то што се вински свет окреће од вина са технолошким манама:
– Људи су пробали мање комерцијална вина, открили нове ароме и развили личне укусе. И сви смо уморни од мана у вину, од испарљивих киселина до бретаномицеса. Са друге стране, треба да сачувамо поштовање за тероар, свест о земљи која рађа вино, и тежњу да не оптерећујемо вино са превише сулфита. Много данашњих винара прави квалитетна, коректна природна вина. Хајде да наставимо тако.
Наставак успона белог вина
Бело вино је у великом успону, а црвено је и даље у паду. Међународна организација за вино и винову лозу (OIV) известила је да потрошња белог вина обухвата 43% укупне глобалне потрошње, што је раст од 10% за две деценије. У САД, које су највећи потрошач белог вина на свету, потрошња је порасла астрономских 65% од 2000. до 2021. У истом извештају се наводи да је потрошња црвеног вина у свету опала више од 15% од 2007. године. Дакле – то није пролазна мода већ стратешки тренд коме ће цела индустрија морати да се прилагођава.
Илустрација: Љубитељи вина су све захтевнији, више није довољно само одлично вино у чаши
Потрага за аутентичним искуствима
Отклон од традиције наставиће се и у 2025. години. Потрошачима није довољно да вино у чаши буде одлично; потребна су им и аутентична искуства. Није довољно да вино буде направљено у древном, отменом шатоу или футуристичкој винарији скривеној у природном крајолику. Оно мора имати карактер, причу, мора бити приступачно и добро представљено, без претераног патоса. У овом тренду предводници ће и даље бити из мање извиканих регија које нису оптерећене превеликим очекивањима. Рађа се још новији Нови свет, а он је доступан помоћу неколико кликова мишем: винољупци, а то је све чешће случај и у Србији, више не зависе од локалних продавница и трговинских ланаца, већ могу да поруче сјајна, неоткривена вина директно са извора.
Окретање алтернативним паковањима
Колекционарска вина ће се и даље, наравно, продавати у стакленим боцама, али вина широке потрошње ће се у све већој мери продавати у алтернативним паковањима. Зашто? Зато што су практична, одржива и јефтина. На сајту VinePair оценили су да су конзерве прави хит међу еколошки свесним потрошачима. Оне имају мали угљенични отисак, и савршене су за ношење на концерте на отвореном, пикнике и на плажу. У последње време окрећу им се и врло угледне винарије, правећи од тога пример који ће следити и остали.
Извор: https://www.ekapija.com/news/5020454/ovo-su-vinski-trendovi-koji-ce-obeleziti-2025-godinu